Skip to content
Hays - Recruiting experts worldwide
  1. Jeg er
    Jeg er

FRA FAGLIGHED TIL VÆRDIFÆLLESSKAB

Fra faglighed til værdifællesskab
Af Astrid Wierzba
Tillæg til Berlingske december 2011
Det kræver mere end faglighed, hvis man vil begå sig på dagens arbejdsmarked. Værdierne skal også matche.
Det mener administrerende direktør Søren Dahl fra rekrutteringsvirksomheden Hays. Her oplever man, at langt de fleste opsigelser eller afskedigelser sker, fordi virksomhed og medarbejder ikke har taget sig tid til at finde ud af, om de er enige om nogle helt grundlæggende værdier.
- Selv om man er fagligt dygtig, er det ikke sikkert, man er den bedste kandidat til jobbet. Værdierne er mindst lige så vigtige at få kortlagt, inden man bliver enige om en ansættelse, fortæller Søren Dahl.
- Det kan for eksempel være, at du er en fantastisk dygtig sælger, men visner i det øjeblik, du bliver placeret i en meget top-styret virksomhed, hvor der ikke er plads til at være lige så sprælsk eller innovativ, som du plejer at være. En meget struktureret og omhyggelig farmaceut vil også have svært ved at begå sig i en virksomhed, hvor man har en mere afslappet holdning til tingene.
Billigst er ikke bedst
Det kan en personlighedstest ifølge Søren Dahl være med til at kortlægge, når nye medarbejdere skal rekrutteres. Og her er det vigtigt, at man som virksomhed ikke går på kompromis.
- Står valget mellem to fagligt lige dygtige kandidater kan det være fristende – ikke mindst i krisetider – at vælge den billigste kandidat, men på den lange bane kan det koste på bundlinjen, fordi man ikke får det løft, den gode kandidat kan tilbyde, og som måske er lige præcis det løft, virksomheden har brug for. Der er rift om de dygtige medarbejdere, som også tit er de dyreste, og det er der som regel en grund til.
Forskellighed skal være tydelig
I visse tilfælde kan der også være fordele ved at ansætte mennesker med helt andre holdninger og værdier end virksomhedens. Forskellighederne kan skabe dynamik og innovation, men det er vigtigt at forskellene er tydelige for alle – og at man er enige om, hvordan man skal drage fordel af det, mener Søren Dahl
- Man opererer med et begreb om forskellighed, der handler om at give plads til mennesker med et andet værdisæt end virksomhedens, men det er vigtigt, at værdiforskellene er kendt, og at man både som medarbejder og virksomhed er indstillet på at udvikle sig. Det kan fx være, man bliver ansat til at rokke ved den eksisterende virksomhedskultur eller de traditionelle arbejdsgange, men det skal i så fald være en del af ens jobbeskrivelse og virksomheden skal være villig til at lytte til nye idéer.
|