Skip to content
Hays - Recruiting experts worldwide
  1. Jeg er
    Jeg er

Alle kan blive højtydende topmedarbejdere

Skal man primært satse på at udvikle topmedarbejderne, eller kan det betale sig at investere bredt i medarbejderpleje? HR-debatten raser, men den internationale rekrutteringskoncern, Hays, er ikke i tvivl: Hvis du værdsætter og behandler alle ansatte som toptalenter, bliver de det også.

Særlige talenter har behov for pleje, men hvad med resten af medarbejderne? Kan en målrettet indsats her forbedre virksomhedens ydeevne generelt? Det seneste nummer af Hays Journal udforsker den aktuelle HR-debat om, hvordan man bedst opdyrker og udvikler højtydende teams. Umiddelbart kan det virke mest tilfredsstillende at fokusere medarbejderplejen på topmedarbejderne med deres høje niveauer og højt profilerede resultater. Mange HR-medarbejdere hævder imidlertid, at pleje af den gennemsnitlige gruppe af arbejdstagere – som jo udgør kroppen af enhver organisation – er en mere effektiv investering.

Lavt informationsniveau hindrer medarbejderudvikling

Ifølge Hays selv skal man være varsom med for faste definitioner af medarbejderes ydeevne. Meget personale, der leverer jævne præstationer, befinder sig ikke på dette niveau, fordi det mangler potentiale, men fordi dem, der defineres som topmedarbejdere, opretholder deres suverænitet ved ikke at videregive oplysninger, der kan hjælpe andre til at følge i deres fodspor. Ledere kan også bidrage til problemet ved at skabe en kultur, hvor det øverste niveau promoveres, uanset om topmedarbejderne rent faktisk tilfører virksomheden reel værdi. En anden problemstilling kan være et for ensidigt fokus på resultater. Det er fint at opstille mål, der fungerer som en tilskyndelse for alle, men hvis målene virker uopnåelige, kan det disengagere medarbejderne eller føre til ekstrem adfærd, såsom stærkt øget risikovillighed.

Se alle medarbejdere som talenter

Business Director, Morten Andersen, fra Hays Danmark, formulerer det således:
"Gode præstationer handler ikke kun om at få de bedste resultater. Hvordan folk opfører sig inden for en organisation, spiller også en vigtig rolle. Og nogle gange kan uhensigtsmæssig eller direkte negativ opførsel godt blive overset, hvis den pågældende medarbejder er højtydende. Hvis alle medarbejdere derimod reelt betragtes som talenter, vil man se, at høj ydeevne i virkeligheden er for alle og ikke forbeholdt de få privilegerede. En sådan overbevisning i hjertet af organisationen giver de bedste betingelser for at skabe en performancekultur, der hjælper virksomheden til at overleve og vokse sig ind i en succesrig fremtid."

For at få adgang til Hays Journal besøg venligst: www.hays-journal.com

Om Hays

Hays plc er en global, professionel rekrutteringsgruppe. Sidste regnskabsår placerede koncernen omkring 55.000 kandidater i faste jobs og omkring 182.000 mennesker i midlertidige opgaver. Gruppen er markedsledende i Storbritannien og dele af Asien samt en af de førende på markedet i det kontinentale Europa og i Latinamerika. Hays opererer på tværs af private og offentlige sektorer og beskæftiger sig med faste stillinger, kontraktansættelser og vikariater. Koncernen har omkring 7.800 ansatte, der opererer fra 240 kontorer i følgende 33 lande: Australien, Belgien, Brasilien, Canada, Chile, Colombia, Danmark, Forenede Arabiske Emirater, Frankrig, Holland, Hong Kong, Indien, Irland, Italien, Japan, Kina, Luxembourg, Malaysia, Mexico, New Zealand, Polen, Portugal, Rusland, Schweiz, Singapore, Spanien, Sverige, Tjekkiet, Tyskland, UK, Ungarn, USA og Østrig.

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Business Director,
Morten Andersen
+45 22 38 88 30
morten.andersen@hays.com

|