Skip to content
Hays - Recruiting experts worldwide
  1. Jeg er
    Jeg er

Kom ind i kampen om talenterne

Danske virksomheder kæmper med hinanden og udlandet om talentfulde ledere og specialister. Vær synlig, sats også på de helt unge, og tilbyd skræddersyede medarbejderordninger, anbefaler rekrutteringsekspert.

Selvom krisen skaber arbejdsløshed, har mange virksomheder svært ved at få fingre i medarbejdere med særlige kompetencer. Der er både på den danske og den internationale bane kamp til stregen om talenterne.  Danske virksomheder brander sig over for kunder, men mange glemmer at brande sig selv som arbejdsplads. En aktiv indsats på dette felt er en effektiv vej til de dygtige ledere og specialister, siger Morten Andersen, business director i det internationale rekrutteringsfirma Hays. 
 
Markedsføringen kan f.eks. ske gennem nyhedsmedier, sociale medier eller foredrag på uddannelsesinstitutioner. Følg med, og tilpas jer de årgange, I er ude efter. Måske er Twitter allerede nu den bedste platform at kontakte unge på.  
 

Skab selv jeres medarbejdere

Virksomheden skal kunne rekruttere, men også holde på dygtige folk. Vær en virksomhed, som de ansatte er stolte af at arbejde for. Det betaler sig at være omhyggelig med etik og behandle alle ordentligt, påpeger Morten Andersen, der også peger på tilbud om uddannelse. Udviklingsplaner for den enkelte medarbejder virker. Mindre standard og mere fokus på individet. Og så en attraktiv pakke med løn, pension og medarbejdergoder. 
 
For danskere er det væsentligt at få lov til at gøre en forskel og bruge sig selv optimalt . Løn er vigtig, men lige så vigtig er anerkendelse og tillid. Husk på, at den mindre kompetente kandidat måske performer maksimalt i morgen. I stedet for at køre ubesatte stillinger, så ansæt talentet, der med sparring og uddannelse kan blive morgendagens stjerne. 
 

Konkurrer på internationalt niveau

Danske talenter er i høj kurs i udlandet. Samtidig er mange danske virksomheder på international skala ikke konkurrencedygtige på de høje lønninger. Derfor kan en dansker flytte til Schweiz eller England og få en yderst attraktiv indkomst, mens en Schweizer eller englænder måske sætter penge til ved at rykke hertil.
 
Nogle danske virksomheder flytter til udlandet for at få adgang til talenterne, selvom det i en periode er gået pænt med at få dygtige folk fra kriseramte lande som Irland, Spanien og Italien. Sørg for gode forhold for udenlandske medarbejdere. Hjælp ægtefællen med at finde job, og lad lønnen matche det høje skatte – og omkostningsniveau herhjemme, anbefaler Morten Andersen. 
 

Få fat i uudviklede talenter

På den hjemlige bane kan det være svært at trække talenter til provinsen. De vælger måske hellere London eller Berlin, hvis de alligevel skal flytte. Sæt et satellitkontor op i København og brug hjemme –arbejdspladser. Så kan den nye mand eller kvinde blive boende i hovedstadsområdet og pendle til hovedkontoret i provinsen et par gange om ugen.
 
Danske virksomheder bør satse på at skabe tidlige loyalitetsbånd til mulige kommende medarbejdere, mener Morten Andersen. Ansæt de spæde talenter som studentermedhjælpere og tag ud og fortæl om jer selv på uddannelsesinstitutioner og lokale gymnasier og folkeskoler. Måske kan I vejlede dem gennem uddannelse og støtte dem økonomisk. Vær frem for alt på forkant.