SÅDAN OPKVALIFCERER DU
DIG SELV HJEMMEFRA

Under det vedvarende udbrud af COVID-19 har der været hurtige og omfattende ændringer på hele arbejdsmarkedet, med organisationer som iværksætter planer for forretningskontinuitet og laver overgangsordninger, så de ansatte kan arbejde fra andre steder.

For en stor del af os ser det daglige arbejdsliv anderledes ud nu, end for blot nogle få måneder siden. Derudover er der krav om, at man skal hjælpe sin afdeling eller organisation med fortsat at hjælpe kunderne. For eksempel kan du være blevet del af en arbejdsgruppe, eller måske yder du endda support for andre teams med ansvarsområder, som strengt taget er uden for dit normale felt. Alt dette kan vi forvente os. Der er trods alt i tider som disse, at vi alle skal stå sammen – på afstand – om at støtte vores organisation og hinanden på alle de måder, vi kan det på.

Samtidigt har mange mennesker fået mere tid, og tænker på, hvordan de kan bruge denne tid på en produktiv måde.

Din egen læring og udvikling behøver ikke at blive sat på pause

Så uanset om du er blevet bedt om at hjælpe til med opgaver uden for dit normale felt, eller oplever, at du har mere tid, så giver det god mening af opkvalificere sig som en strategi, der vil øge din følelse af mening, velvære og selvtillid, samtidigt med at du lærer nye færdigheder, du kan skrive på dit CV.

Det er også værd at huske, at når en krise er ovre, vil det være dem, der har styrket deres færdigheder, som kommer bedst ud på den anden side.

10 måder til at styrke dine færdigheder på hjemmefra

Når du skal opkvalificere dine færdigheder på afstand eller under selvisolation skal det naturligvis foregå digitalt. Heldigvis er der mange redskaber og platforme, du kan vælge mellem.

Her er vores råd til, hvordan du opkvalificerer dig på hjemmefra:

  1. Benyt alle de kilder til træning og uddannelse, som din arbejdsgiver har tilbudt dig. Din arbejdsgiver har måske altid givet dig mulighed for at benytte bestemte former for træning, det kan være internt eller gennem en ekstern udbyder, men du har måske ikke haft tid til at benytte dig af det. Ansatte, som regelmæssigt gennemgår træning og udvikling yder ofte mere, er ofte mere produktive, mere innovative og mere tilfredse. De vil sandsynligvis også blive i organisationen i længere tid. Træning er derfor ofte til gavn for både arbejdsgiveren og den ansatte, med fordele som varer lang tid ud over perioden med selvisolation. Så sæt noget tid af i din kalender til benytte de ressourcer, som din arbejdsgiver har gjort tilgængelig for dig online.

  2. Læs gode fagbøger. Hvis du læser eller lytter til fagbøger kan du opkvalificere dig, lige meget hvor du er. Det globale research- og rådgivningsfirma Gartner, for eksempel, har udarbejdede i 2020 en oversigt over bøger, som kan gøre dig til en bedre leder og øge din effektivitet i branchen. Harvard Business Review har også for nyligt givet fri adgang til deres ressourcer som hjælp til arbejde under corona-pandemien, hvilket kan hjælpe dig med, at både arbejde og lede bedre under denne periode.

  3. Lyt til podcasts. Man kan finde podcasts om hvilket som helst emne, og de er som regel gratis. Derudover er de også gode at have i baggrunden, når man går derhjemme. Med PlayerFM kan man vælge mellem podcasts om emner som software-udvikling, investering og iværksætteri. Feedspot er kommet med en række podcasts om karriere i 2020, med relevans for plejesektoren, luftfart, IT-branchen og meget andet.

  4. Deltag i virtuelle events, konferencer og webinarer. At skifte fra tidligere fysiske events i ‘den rigtige verden’ til den virtuelle sfære er ikke blot kortsigtede løsninger, hvormed organisationer og deres folk kan møde hinanden og deres kunder. Selv før udbruddet af coronavirussen var der trods alt også fremgang for platforme til videokonferencer, såsom Zoom. Efterhånden er der kommet andre til, for eksempel Hopin, som kan have helt op til 100.000 deltagere samtidigt. Så det at deltage i virtuelle events, konferencer og webinarer kan hjælpe dig med at vænne dig til en måde lære, networke og samarbejde på, som sandsynligvis bliver det ‘nye normale’, når vi er kommet over COVID-19.

  5. Vær i kontakt med din mentor virtuelt. Som Karen Young, Hays UK Director, tidligere har beskrevet, så bør enhver ambitiøs person have en karrierementor, og man bør også omhyggeligt pleje forholdet til ens mentor. Det råd gælder også i denne tid, hvor man formentlig ikke ser dem personligt. Uanset om du holder kontakt til din mentor ved hjælp af software til videokonferencer, eller via telefon eller e-mails, så er de overordnede principper de samme. Vis respekt og taknemmelighed over for din mentor og tal om, hvordan deres tidligere råd har hjulpet dig, samt om hvad I kan fokusere på fremover for at holde gang i din udvikling.

  6. Tag et online kursus om et emne, som er relevant for dig. Udemy, for eksempel, tilbyder omkring 100.000 online kurser, som dækker områder som business, design, marketing, IT, foto og personlig udvikling, med dygtige instruktører fra hele verden. LinkedIn Learning har en lignende tjeneste, med en måneds gratis prøveperiode. Eller hvorfor ikke blive dygtig til Google Analytics ved hjælp af Google’s Analytics Academy? Intelligent dataindsamling og analyser vil sandsynligvis blive mere og mere vigtig for at få succes i årene fremover, så lige nu kunne det være et godt tidspunkt til at lære mere om denne søgemaskines måleværktøjer. Du kunne også blive bedre til at skrive med den åbne afdeling af The Open University, OpenLearn. Med andre gode steder med online kurser, for eksempel Codecademy til kodning og Duolingo for at lære sprog, er der masser af muligheder for at udvikle dine færdigheder for få penge eller helt gratis under selvisolation.

  7. Træn din hjerne med apps. Vi er alle mennesker og kan derfor blive stressede eller få angst på et eller andet tidspunkt. Selvom du ikke nødvendigvis læser alle de seneste nyheder eller bekymrer dig om de værst mulige scenarier, så kan du måske mærke et øget pres på jobbet om at nå mere på mindre tid. Alle er unikke og reagerer forskelligt på en sådan situation. Derfor kunne det være en idé at prøve en app, som hjælper med at træne hjernen og lærer dig med at styre skadelige følelser, samtidigt med at gør hjernen og hukommelsen mere skarp. Det kunne være apps som ReliefLink, Happify eller Lumosity.

  8. Lær at bruge og mestre ny teknologi. På samme måde som kreativitet er nødvendig at have i ikke-kreative jobs, så har folk i ‘ikke-teknologiske’ jobs også brug for en vis grad af teknologiske evner i den meget digitale, forbundne verden, vi har i dag. Du er formentlig allerede blevet tvunget til at håndtere teknologi, når du skulle bruge arbejdsredskaber og teknologi i forbindelse med at arbejde på afstand, redskaber du måske aldrig eller sjældent har brugt. Så hvorfor ikke bruge din tid nu på at lære om platforme til videokonferencer, samarbejde og andet, ting som du ikke har været vant til i tiden før corona? Nu når den teknologiske udvikling går rivende hurtig, kan det være nemt at komme bagud, så det er værd at tilegne sig evner nu, som vil blive uvurderlige i de næste måneder og år.

  9. Lær at arbejde produktivt hjemmefra. Der kan være både gode og dårlige ting ved arbejde hjemmefra. Du bliver ikke distraheret af kolleger, som kommer forbi og vil snakke. Men på den anden side kan de dukke op på Skype, og når ingen holder øje med dig bogstavelig talt, kan du nemt ende med at spilde en masse tid på de sociale medier. Heldigvis er der nogle enkle råd, som kan være en god hjælp til arbejde produktivt hjemmefra. Et af dem er at begynde tidligt med at arbejde og strukturere din dag, som om du var på jobbet, og at have en særlig arbejdsplads adskilt fra der, hvor du slapper af, og generelt at opføre dig som om du var på jobbet. Brug denne tid til at finde ud af, hvad der fungerer for dig, når du arbejder hjemmefra og er så produktiv som muligt.

  10. Kom ind i en rutine med at opkvalificere dig, mens du er i selvisolation. Det er vigtigt at få en fornemmelse af rutine, når du er selvisolation. Så du skal prøve at gøre det at lære noget og udvikle dig som en del af den rutine. Prøv at sætte 30 minutter af hver dag til at udvikle dig på en eller anden måde.

 

Tiden lige nu er udfordrende for os alle, men vi kan bruge vores tid klogt og produktivt på at blive dygtigere og opkvalificere os. På den måde vil du være i den bedst mulige position til at fremme din karriere i tiden efter COVID-19.