Kontakt os
Her er du:

Trin-for-trin guide: Sådan går du freelance

Trin-for-trin guide til at blive freelancer

Hvis du ikke allerede har gjort det, så anbefaler vi, at du læser den første artikel i vores freelance guide, som omhandler hvordan du går fra permanent beskæftigelse til soloselvstændig. I det følgende præsenterer vi nogle af de mere håndgribelige skridt du skal tage, for at blive freelancer i Danmark – og hvor du kan finde de rette ressourcer og hjælp på din rejse mod at blive selvstændig.

1. Opret din virksomhed

Hvis du overvejer freelancing som karrierevej – selv hvis det ikke er fuldtid i starten –, skal du have et CVR-nummer, altså en registreret virksomhed. De fleste freelancers opretter en enkeltmandsvirksomhed, som er gratis at oprette. Desuden kræver en enkeltmandsvirksomhed ikke, at du indsender en årsrapport til Erhvervsstyrelsen, men blot et skatteregnskab til SKAT.

Du kan finde mere information om hvordan du registrerer en virksomhed og får et CVR-nummer hos Erhvervsstyrelsen, lige her.

2. Læg en plan for din bogføring

Nu hvor du har et CVR-nummer, er du teknisk set klart til at fakturere dine kunder. Men vi vil anbefale, at du investerer noget tid i at lære, hvordan du bedst strukturerer dine administrative opgaver og de juridiske krav til bogføring.

Når du er soloselvstændig, så er din virksomheds økonomi ikke uafhængig af din privatøkonomi (selvom du absolut bør have separate bankkonti). Det betyder i praksis, at du hæfter personligt for din virksomheds økonomiske forhold, men også, at du ikke decideret udbetaler en løn til dig selv. I stedet hiver du noget af virksomhedens overskud ud som indkomst – et overskud som selvfølgelig er skattepligtigt. Og i modsætning til en normal lønmodtager, er du selv ansvarlig for at indrapportere skat. Det gør du på en forskudsopgørelse, hvor du informerer SKAT om dit forventede overskud for året (altså ikke blot din omsætning). Dette kan du naturligvis justere på løbende i løbet af året, skulle du lande flere eller færre projekter end forventet. Du kan læse mere om hvordan du registrerer din skat som enkeltmandsvirksomhed, lige her.

Du skal også registrere og betale moms for dine services som freelancer, hvis du regner med at tjene mere end 50.000 DKK om året. I det første halvandet år skal du rapportere moms hvert kvartal, og herefter kan du nøjes med at gøre det hver sjette måned (op til en årlig omsætning på 5 millioner kroner). Du kan læse mere om hvordan du indberetter og betaler moms her.

Endeligt, så skal du også huske at du som soloselvstændig og freelancer selv er ansvarlig for pensionsindbetalinger, såvel som løn under ferie og sygdom.

Hvis tal og skatteregler ikke er din stærkeste side, kan det være værd at overveje at investere i en revisor eller bogholder, eller i det mindste software til bogføring –det koster typisk et par hundrede kroner om måneden.

3. Lav et CV og en strategi for hvordan du sælger dig selv

Præcis som i en hvilken anden jobsøgning, er det vigtigt at have et overbevisende CV – men du bør tage en anderledes tilgang til at lave et CV som freelancer. Vigtigst af alt, så skal du tydeliggøre din tilgængelighed; hvornår er du ledig for projekter? Dette er noget af den vigtigste information, da et af de største fordele ved at hyre en freelancer er, at man får adgang til de rigtige kompetencer på det rette tidspunkt. Der er flere måder at gøre hvornår du er til rådighed for projekter tydelig: Lige under dine kontaktdetaljer er mest oplagt, men det er også en god idé at skrive forventet afslutningsdato på dit nuværende projekt i din karriereoversigt.

Derudover, så er noget af det vigtigste for hiring manager og rekrutteringskonsulenter, en tydelig oversigt over dine kompetencer og tekniske kvalifikationer. En af de største salgsargumenter for en ekstern konsulent er trods alt, at du er en ”plug-and-play” løsning – hvis din kunde mente det var en mulighed at bruge penge og tid på opkvalificering eller uddannelse, ville de gøre det på en fastansat medarbejder. Hvis du søger om et specifikt projekt, er det en god idé at fremhæve de kompetencer som du mener er særligt anvendelige i det specifikke projekt. Alt afhængigt af hvilket område du arbejder inden for (f.eks. UX-design eller softwareudvikling), kan du også overveje at præsentere dele af dit CV som en portefølje.

LinkedIn kommer til at være et af dine vigtigste værktøjer når du går freelance. Det er et fremragende værktøj for selvpromovering – du kan uploade dit CV og dine referencer, dele business cases, involvere dig i faglige diskussioner for at booste din synlighed og rækkevidde, du kan netværke med kolleger og rekrutteringskonsulenter, og du kan positionere dig selv som en ekspert inden for dit område, ved at dele ud af din viden, ekspertise og indsigt.

Og når det kommer til networking, så er det en af de absolut bedste værktøjer du kan bruge, for at promovere og sælge dig selv som freelancer og konsulent: Informer dit netværk om at du er gået selvstændig. Deltag i events om interessante emner inden for dit område. Tænk langsigtet; dyrk dit forhold til kolleger. Hvis du bliver kontaktet vedrørende et muligt projekt som du ikke selv har tid eller lyst til, så referer rekrutteringskonsulenten til nogen andre som måske er interesserede – så vil de sandsynligvis gøre det samme for dig. Måske du også kan finde netværksgrupper for freelancers inden for dit ekspertiseområde.

Endeligt, så bør du være forberedt på, at nogle virksomheder gerne vil se eksempler på tidligere arbejder, eller teste dine tekniske færdigheder.

4. Sådan finder du dit første projekt

Nu når du har al formalia på plads, så er det på tide at lede efter potentielle kunder og projekter. Først og fremmest, bør du gøre din tilgængelighed tydelig for rekrutteringskonsulenter og hiring managers på LinkedIn, og uploade dit CV til freelancer databaser, såsom den vi har på hays.dk – dette vil være det første sted hvor rekrutteringskonsulenter leder efter freelancers til deres projekter, og ofte kommer projekter slet ikke online, da den rette kandidat som regel bliver fundet gennem vores database eller netværk.

Men projekter og midlertidige stillinger kommer ikke altid nemt, især ikke hvis du lige er startet som freelancer. Derfor bør du også altid holde øje med projektportaler; selvom du måske ikke er den rette kandidat for et projekt du søger, kommer du på rekrutteringskonsulentens radar.

Endeligt, så er det vigtigt at huske, at du som soloselvstændig også er underlagt den danske markedsføringslov. Dette betyder, at du ikke blot må række ud til tilfældige virksomheder på e-mail, og tilbyde dine services.

5. Din kontrakt

Det er nok ikke nødvendigt at sige, at du altid bør have en kontrakt når du udfører en freelanceopgave for en virksomhed. Det er sikkerhedsforanstaltning for begge parter, for at undgå misforståelse omkring f.eks. omfanget af projektet eller betaling. Ofte vil enten virksomheden eller rekrutteringsbureauet have et standard kontrakt, men her er nogle af de ting du bør holde øje med og komme med rettelser til, hvis nødvendigt:

  • Beskrivelse af projektet og dine opgaver
  • Hvorhenne jobbet skal udføres (hjemmefra, på virksomhedens kontor, en blanding (og i så fald, hvor mange dage det er krævet, at du er on-site))
  • Større deadlines
  • Dit vederlag (per time eller for hele projektet), såvel som information vedrørende skat og moms
  • Faktureringsdetaljer
  • Hvorvidt virksomheden stiller udstyr til rådighed (f.eks. computer, telefon, skærme, osv.)
  • Eventuel kompensation for udgifter relateret til projektet (f.eks. transport, materiale, overnatninger)
  • Ophavsret og tavshedspligt, hvis relevant
  • Ansvar i tilfælde af kontraktbrud
  • Andre mulige forhold vedrørende kontrakten, eksempelvis forlængelse eller ophævelse

6. Fakturering

Du er startet på dit første projekt, og du er klar til endelig at fakturere din kunde. Hvis du har fundet dit projekt gennem et bureau, såsom Hays, modtager du sandsynligvis en skabelon som du kan bruge, såvel som en udførlig guide på hvordan du skal udfylde den, hvor du skal sende/uploade den til, og en kontaktperson for yderligere spørgsmål.

Hvis du selv har fundet projektet, skal du selv lave et system for fakturering, såvel som en skabelon (du kan også betale dig fra det, med software til fakturering), og holde styr på hvordan dine enkelte kunder vil faktureres – nogle har måske en portal hvor du skal uploade dem, og andre vil måske blot have dem på mail.

Her er den information, som altid bør fremstå af en faktura:

  • Dato for fakturering
  • Betalingsdato
  • Betalingsbetingelser
  • Faktureringsnummer
  • Dit CVR-nummer
  • Dit navn og adresse
  • Din kundes navn og adresse
  • Hvad du fakturerer for (beskrivelse af opgaver, timer, pris, valuta, mængde)
  • Tidsperiode for det udførte arbejde
  • Momsgrundlag (pris per enhed før moms)
  • Pris inkl. moms
  • Det totale beløb
     

Vi håber, at denne guide har givet en indsigt i processen for at blive freelancer. Men, det er en kompliceret proces, som vil afhænge af dine personlige omstændigheder, og derfor anbefaler vi altid at søge personlig vejledning der hvor det er nødvendigt – fra eksempelvis erhvervsstyrelsen omkring oprettelse af egen virksomhed, SKAT for skatte- og momsspørgsmål, eller Hays for at finde et projekt. Endeligt, så anbefaler vi at du læser det sidste kapitel i vores freelance guide: De største udfordringer ved at være freelancer. Her finder du gode råd om at fastsætte sin timepris, hvordan du håndterer konflikter med kunder og hvordan du nemmest finder et projekt.

Følg os på sociale medier: Følg os på sociale medier: