SÅDAN ENGAGERER OG MOTIVERER DU
DIT TEAM PÅ AFSTAND

Det er vigtigt for ledere at engagere og motivere deres team – men hvordan? Og hvordan kan du gøre det, når alt er så usikkert og anderledes?

For at finde svar, er det praktisk at se på nogle af de vigtigste elementer ved engagement og motivation. Der findes mange forskellige teorier om og modeller for engagement – faktisk anslog rapporten ‘Engaging for Success’ fra 2009, at der er over 50 definitioner på engagement! Men de er alle baseret på præmissen om, et engagement er et positivt forhold mellem den ansatte og arbejdsgiveren.

Et forhold hvor man har fælles mål, respekt og omsorg; et forhold hvor udfordringer kan diskuteres åbent, og samarbejde præger tilgangen til at finde løsninger, som gør det muligt for den enkelte og organisationen at blomstre. Motivation er et vigtigt mål for engagement, og sammen har de to vist sig at have fordele, såsom mere forpligtelse, formål og energi, at have fordele for ydeevne, innovation, fastholdelse, kundeservice og andre parametre for organisatorisk succes.

Fem måder at engagere og motivere dit team på remote

Mens vi lever i meget usikre tider, så vi må tænke på engagement og motivation i den kontekst, vi har. Akronymet VUCA (volatile, uncertain, complex og ambiguous) bruges ofte – og den nuværende situation topper på alle disse parametre. Så hvordan kan man være en meget engagerende og motiverende leder i denne nye virkelighed? Efter at have set på forskellige vinkler og at have researchet på engagement, motivation og VUCA, har vi udarbejdet fem gode tips.

  1. Partnerskab – i den første del af denne serie har vi opfordret dig til at ’kende dit team’ – til at finde ud af, hvad der sker med dem lige nu. Næste trin i denne proces er at samarbejde med dem om at finde en måde at arbejde sammen på over de næste få måneder, for at opfylde deres behov og vise dem, at du tænker på dem. For eksempel, hvordan vil de gerne administrere deres arbejde i forhold til deres andre opgaver i livet (såsom børnepasning)? På hvilke tidspunkter vil de sandsynligvis være ledige, hvornår er de ikke ledige? Hvordan vil de have, at kommunikationen skal være mellem jer? Hvad er deres bekymringer, og hvordan kan du hjælpe med dem? Dette bliver så en eksplicit måde at arbejde sammen på, så begge parter ved, hvor I står – og I kan tale åbent om det og ændre ting, hvis I har brug for det.

  2. Kortsigtede mål – i tider med usikkerhed har vi alle brug for at kende vores prioriteringer – det er så nemt at blive overvældet. Ledere har derfor brug for at samarbejde med deres teams for at blive enige om vigtige prioriteringer og kortsigtede mål – der kan være nogle prioriteringer, som du har sat, men teamet vil formentlig have andre, de vil foreslå. Disse vigtige indsatsområder bør være noget, som dit team har mulighed for at opnå, så du kan stole på, at de gør det, og give dem mulighed for at gøre det. At arbejde med kortsigtede prioriteringer og have klarhed give en følelse af at nå i mål, efterhånden som man har nået delmålene – og vi ved alle, hvor tilfredsstillende det kan være!

  3. Kontinuerlig feedback – for mange mennesker er det nyt at arbejde på afstand, og de har brug masser af bekræftelse. Hvis du arbejder ved siden af dit team, er det nemt at give feedback og opmuntring i løbet af dagen. Men når man arbejder på afstand, betyder det, at du skal være meget mere direkte i forhold til det, ellers vil dit team være nødt til at gætte, og de ved ikke, hvordan det går for dem. Som leder bør du give hvert teammedlem regelmæssig feedback (enten på e-mail/telefon eller videomøde). Nogle på et team vil have brug for dette dagligt, andre vil være sikre nok og have mindre brug for det – så du må finde ud af, hvad der fungerer godt for den enkelte person. Der kommer mere om dette i næste del af vores serie, hvor vi vil se nærmere på, hvordan man holder gode 1:1 møder virtuelt.

  4. Fleksibilitet – vi står midt i en kæmpe lektion om fleksibilitet. Det er fantastisk, hvordan organisationer rundt om i verden har reageret så hurtigt på de forandrede forhold – og den enkelte leder skal også være fleksibel. Du har brug for at være fleksibel i forhold til, hvordan du arbejder med hvert teammedlem for at hjælpe dem til at gøre deres bedste. Du skal være fleksibel i forhold til dine forventninger til dit team, tidsplaner for hvornår du kan levere ting, og hvordan du reagerer på de omskiftelige kontekster, du opererer i.

  5. Langsigtet vision – midt i al denne turbulens kan det være svært at tænke langsigtet, men som leder skal du være opmærksom på fremtiden. Det kan være meget motiverende for et team at have en vision for, hvordan I skal arbejde sammen og reagere på den nuværende krise – hvad vil du sige, og hvordan vil have det, når den er ovre? Hvad vil du gerne have lært? Hvad vil du gerne have forbedret? Disse samtaler kan påvirke dig til at se mere positivt på fremtiden og finde nogle vigtige muligheder og håb for tiden, der kommer.

Nogle ledere er vant til at disse fem ting under alle omstændigheder. Hvis alt dette er nyt for dig, kan du søge hjælp fra ledere som har prøvet det før – du kan videresende denne artikel til dem og spørge, om de vil vejlede dig og holde dig op på det, når du prøver at føre dit team ind i denne nye virkelighed.