Kontakt os
Her er du:

Den gode jobsamtale

En forretningskvinde har en samtale med to overordnede. Hun ser glad og afslappet ud.

Det kan være nervepirrende at gå til jobsamtale, og derfor er det vigtigt, at du forbereder dig godt til at gå til jobsamtaler. Uanset hvor velkvalificeret du er til et job, vægter din personlighed og din fremtræden højt, når din potentielle arbejdsgiver eller en rekrutteringskonsulent vurderer dig til en stilling. Hays har mange års erfaring med rekruttering og jobsamtaler, og giver dig her nogle gode råd til, hvordan du forbereder dig

Forberedelse til jobsamtale - Vær velforberedt og stil spørgsmål til jobsamtalen

Det er ikke alle, der tænker over, at det er en jobsamtale og ikke et interview. Du har også ting, du gerne vil have svar på. Derfor bør du researche virksomheden og markedet, så du står bedst muligt til jobsamtalen. Det viser din potentielle arbejdsgiver, at du både er motiveret for stillingen og virksomheden, og at du forbereder dig.

  • Tag kontaktoplysninger, en kopi af dit CV, kuglepen og blok med til mødet. Kom til samtalen velforberedt. Imponér intervieweren med din viden og din research.
  • Sørg for at læse information om virksomheden, besøg konkurrenternes hjemmesider og læs aviser og blade for at kende den seneste udvikling på markedet og i branchen.
  • Kend dig selv! Gennemgå beskrivelsen af jobbet igen og hold den op imod dit CV, så du kan vise, at du opfylder kravene til jobbet.
  • Tag pænt men behageligt tøj på – et godt førstehåndsindtryk er et must.

Spørgsmål til dig

Slap af – forestil dig, du har en samtale med en ven. Lyt – man kan blive grebet af egne følelser, så man faktisk glemmer at lytte til spørgsmålene; hvis du sætter tempoet ned, kan du lettere høre spørgsmålene og besvare dem korrekt.

Før du svarer på mere komplicerede spørgsmål, skal du overveje dit svar, og hvordan du vil formulere det – således vil du komme til at tale med større overbevisning. Sørg for at øve dig på at tale langsomt og jævnt, før du tager af sted – optag dine svar og lyt til dit tempo og din tone.

Dit kropssprog afslører, hvor bekvem du er med et samtaleemne – hvis du er begejstret for, hvad du siger, så smil og lad dine hænder understrege dine ord (men overdriv ikke). Se på personen, du taler med – men udeluk ikke andre interviewere, hvis der er flere.

Vær saglig og ærlig om dine styrker og svagheder – vis, at du opfatter dine svagheder som ting, du arbejder på at forbedre.

Derudover er der også nogle spørgsmål, der ofte bliver stillet igen og til mange jobsamtaler, som du med fordel kan forberede dig på:

  • Hvorfor skal vi ansætte dig?

  • Hvordan kan du skabe værdi for virksomheden?

  • Hvad finder du interessant ved jobbet?

  • Hvorfor vil du arbejde for vores virksomhed?

  • Hvordan vil du klare arbejdsopgaverne?

  • Hvordan kan man se, at du er løsningsorienteret, omstillingsparat eller noget helt tredje? Her kan du oplagt bruge de tillægsord, der var i stillingsopslaget, og som du har brugt om dig selv i din ansøgning og CV.

  • Hvordan reagerer du, når du er stresset?

  • Hvad er dine største styrker? (Her må du meget gerne bruge eksempler fra tidligere arbejdspladser)

  • Hvad er en god chef for dig?

  • Hvordan kan du hjælpe med at løfte teamet som helhed?

  • Hvor ser du dig selv om fem år?

Nogle af de førnævnte spørgsmål møder du med høj sandsynlighed i en eller anden afskygning til de jobsamtaler, du kommer til at gå igennem i løbet af dit arbejdsliv.

Stil spørgsmål til jobsamtalen

Hvilke spørgsmål kan du selv stille til jobsamtalen, som kan hjælpe dig med at finde ud af, om jobbet og virksomheden er noget for dig?

For at finde frem til de spørgsmål, der er mest relevant for dig at stille til en jobsamtale, må du lave en grundig research af virksomheden samt stillingen. Det kan være svært at finde mange detaljer om den daglige arbejdsgang for den givne stilling. Her kan du dog læne dig op af stillingsopslaget, virksomhedens Linkedin og hjemmeside – google er din ven – find så meget information om virksomheden, som du kan. Du kan være sikker på, at din potentielle arbejdsgiver også har googlet dig.

Alternativt er det også en god idé at ringe til virksomheden. Ofte er der et telefonnummer tilknyttet stillingsopslaget på enten din kommende chef eller en HR-person, som kan hjælpe dig.

Har du tænkt dig at ringe, er det dog essentielt  at have gjort dig nogle tanker om virksomheden og stillingen forinden, så du kan stille de mest relevante spørgsmål. Det behøver dog ikke være dybt – men du bør heller ikke ringe, bare for at ringe. 

Undersøg, hvad virksomheden står for. Er der nogen ting, der undrer dig eller gør dig nysgerrig? Stil disse spørgsmål, når du ringer eller til jobsamtalen.

Nogle spørgsmål, du med fordel kan stille til jobsamtalen, kunne være:

  • Spørg ind til arbejdsopgaverne – gerne i detaljer. Både for at sikre, at du er helt afklaret omkring hvad du potentielt kommer til at lave, men også for at vise din viden og ekspertise.

  • Hvilke forventninger er der til dit virke i virksomheden

  • Hvordan kan virksomheden skabe værdi og success for dig?

  • Hvordan løser I opgaverne i virksomheden?

  • Hvilke udfordringer er der dag til dag i jeres virksomhed?

  • Hvem er min leder, og hvilken ledelsestype bruger denne?

  • Hvorfor er stillingen ledig?

  • Hvordan er arbejdskulturen?

  • Er der begivenheder efter arbejde?

  • Hvilke opgaver skal jeg starte med at løse?

  • Hvordan vil onboarding og oplæring foregå?

  • Hvilke forventninger har arbejdsgiver til nye medarbejdere?

  • Hvordan er de andre mennesker i afdelingen?

  • Hvordan kommer deres roller og opgaver til at påvirke min rolle?

  • Hvilken kontakt vil jeg kunne få til andre afdelinger i virksomheden, eller til kunder eller leverandører?

  • Hvilke muligheder ligger der i at påtage sig flere arbejdsopgaver eller blive involveret i andre sammenhænge i virksomheden?

  • Hvordan ser planerne ud for ekspansion – hvordan kan de komme til at påvirke min rolle?

  • Hvad er mine muligheder for at avancere i virksomheden?

Det er dog vigtigt, at du ikke blot ukritisk stiller spørgsmålene ovenover – du skal vide og forstå, hvad du gerne vil opnå med dem. Forestil dig gerne hvad potentielle svar kan være på dem, så du kan forholde dig til scenariet. 

Tips til jobsamtale

Forberedelsen til jobsamtalen kan være afgørende for, om du bliver valgt til jobbet. I dette afsnit finder du nogle tips, der kan hjælpe dig til jobsamtalen.

     1. Find ud af, hvem der deltager i samtalen.

Det kan give dig noget ro at sætte et ansigt på den eller dem, du skal til samtale med. Det gør hele processen lidt mere menneskelig. Derudover kan det også være en god idé at nævne, hvis du finder ud af I har fælles bekendte – hvem ved, måske er det endda én som arbejder i virksomheden?

     2.  Uddyb dine påstande i dit CV med konkrete eksempler

Det er vigtigt, at du har styr på, hvad du har skrevet i dit CV og find på konkrete eksempler, der bakker det op. Har du skabt værdi eller resultater for din tidligere arbejdsplads, så skal du kunne præsentere, hvad de var, og hvordan du opnåede det.

  1. Forbered en præsentation af dig selv

Forbered en salgstale, der fortæller, hvem du er. Hvad dine ambitioner og kompetencer er, og hvordan du føler eller ved, at du kan gøre en forskel for virksomheden eller det team, du skal indgå i. Dertil er det vigtigt at sige, at din præsentation også skal være personlig og fortælle, hvem du er som menneske.

Når du reflekterer over, hvad du vil have med i din salgstale, så husk de ting, de skal vide om dig. Guldkornene. De ting, de skal vide, inden du går. Tænk også over dine mangler; de ting, der gør dig menneskelig. Det værste du kan gøre, er at sige, at du ikke har nogen svagheder eller mangler. I det udsagn ligger nemlig også, at du ikke har nogen steder, du kan udvikle og dygtiggøre dig.

     4.  Forbered dig på spørgsmål om forventninger til løn

Det er muligt, at du bliver spurgt om forventninger til løn allerede ved første jobsamtale. Derfor er det vigtigt, at du har en idé om, hvad du føler, du er værd. Undersøg markedet og find ud af, hvad lønniveauet er; hvad fik du i løn i en tidligere stilling, får du nogle goder? Det kan f.eks. være hjemmecomputer, frokost, feriedage, telefon. Find ud af, hvilke af disse ting, der er vigtige for dig, og om det er nok til at takke ja til en lavere løn, end du havde forventet.

Kend din smertegrænse! Hvornår er det for lavt til, at der er noget job, du vil takke ja til?

Start din jobsamtale ordentligt: Dit første indtryk er alt!

Det er yderst vigtigt, at du giver et godt førstehåndsindtryk. Ansætelsesprocessen starter nemlig allerede, når du ankommer til arbejdspladsen. Husk, at alle du møder kan være din nye kollega eller din chef.

For at være helt klar, anbefaler vi, at du kommer i god tid, så du ikke kommer prustende og stressende ind i jobsamtalen.

Det er også en god idé at have i tankerne, hvad du skal have på af tøj. Her skal du både tænke over, hvilken kultur virksomheden har, men også hvilken stilling, du har søgt.

Når du ankommer, så gør følgende:

  1. Giv et fast håndtryk

  2. Hold øjenkontakt

  3. Vær åben og imødekommende

  4. Husk almindelig pli

  5. Vær' rolig, selvom det kan være svært. De har fundet din ansøgning interessant og glæder sig til at møde deres potentielle nye kollega.

Når du sidder til jobsamtalen, så er det også en god idé at have et åbent kropssprog. Se frisk ud, så du ikke sidder og hænger hen over bordet eller slænger dig på stolen.

Et par ekstra gode råd:

  • Bliver du efterladt i lokalet under jobsamtalen, fordi intervieweren skal hente et eller andet, kan vi anbefale, at du stikker hovedet ud af lokalet og hilser på dem der sidder udenfor. Det kan være det er det team, du skal arbejde sammen med, og det kan give et godt førstehåndsindtryk.

  • Når jobsamtalen er færdig, så stil din stol ind. Har du fået kaffe eller vand? Så spørg, hvor du skal gøre af koppen.

Efter jobsamtalen

Efter jobsamtalen er det normalt at få en følelse af lettelse, som hurtigt følges af tvivl eller nysgerrighed. Gik det godt eller dårligt? Hvad gik godt? Hvad kunne man gøre bedre? Hvornår hører man mere?

Mens du venter, kan du minimum 24 timer efter jobsamtalen, skrive til rette vedkommende. Skriv en mail til dem, hvor du bekræfter din interesse og takker for, at du kom med i overvejelserne til jobbet.

Du skal tænke på, at dem du ansøger hos, kan have meget travlt med mange andre opgaver, der ikke er relateret til ansættelsesprocessen. En veltimet påmindelse om din interesse, kan give stor pote.

Nogle interviewere vil måske give dig deres direkte nummer, i fald du har flere spørgsmål – gør brug af dette, hvis det er nødvendigt, men overdriv ikke; og giv dem rimelig tid – en uge er meget rimeligt. Efterfølgende kan du så småt begynde at forberede dig på at starte et nyt job.

Ring til din rekrutteringskonsulent og lad ham eller hende vide, hvordan det gik. Din konsulent er ansat af virksomheden for at hjælpe dig og tage sig af alle spørgsmål eller indvendinger. Han kan eventuelt bede virksomheden vente, indtil du kan levere mere information.

Som jobansøger kommer du unægteligt til at opleve nogle afslag en gang imellem. Det kan føles hårdt og særligt, hvis det er et job, man virkelig gerne ville have og/ eller rekrutteringsprocessen har været lang.

Fik du tilbudt jobbet, så kan du læse mere om hvordan du forholder dig til jobtilbuddet her.

Følg linket her hvis du ønsker at læse flere karriereråd, og ellers er du altid velkommen til at kontakte os.

SØG JOB

Ønsker du at tage det næste skridt i din karriere? Klik her og se et overblik over de seneste stillinger vi søger folk til.

REGISTRER DIT CV HOS HAYS

Upload dit CV til vores database, så kan vi hjælpe dig med det næste skridt i din karriere.