Kontakt os
Her er du:

OPSIGELSE AF JOB

En forretningskvinde taler med en chef. De har en alvorlig samtale, men den generelle tone er dog venlig.

Det er i dag sjældent, at et job varer hele livet. Derfor er det en kunst at sige ordentligt op, som du vil værdsætte at blive god til, når tiden kommer. Der er bestemte parametre og etikette, der er gode at imødekomme, når du siger op, så du gør oplevelsen så smertefri som mulig, samt undgår du at smække med døren – for du ved aldrig hvornår, at jeres veje mødes igen.

Hvad end du har fundet et nyt job eller bare er træt af dit nuværende, så er det altid en god idé at sige op på en ordentlig måde. Nedenstående spørgsmål og råd skal hjælpe til, at håndtere situationen på den mest fejlfrie måde.

Har du ikke fundet et nyt arbejde endnu? Så kan Hays måske hjælpe dig med at finde et nyt job og hjælpe dig godt i gang på din nye arbejdsplads. Vi rekrutterer både freelancere og til permanente stillinger.

Kunsten at sige op

Det betaler sig at være omhyggelig, når du siger op. Sig ordentlig farvel til din chef og dine kollegaer, så du undgår at smække med døren. Du ved aldrig, om du møder din gamle chef eller kollega på en ny arbejdsplads i fremtiden eller får brug for vedkommendes reference.

Tænk dig om inden du siger op

Tænk dig grundigt om, før du træffer din endelige beslutning. Du ved hvad du har, men ikke rigtigt hvad du får. Det er derfor utroligt vigtigt, at du er fuldstændigt sikker på dit jobskifte – det er sjældent en god idé at bruge et jobtilbud som et decideret værktøj til, at blive tilbudt en lønforhøjelse eller forfremmelse. Din chef eller kolleger kan betegne dig som illoyal eller gå efter pengene og gøre dig usikker. Så før du beslutter dig, skal du overveje følgende:

  • Hvad er fordele og ulemper ved henholdsvis dit nuværende og nye job?
  • Har du udnyttet alle karrieremuligheder hos din nuværende arbejdsgiver?
  • Ville du skifte job, hvis du blev tilbudt mere i løn eller en forfremmelse?
  • Hvad siger dit hjerte? Hvad siger dit hoved? Begge dele skal føles rigtigt.
  • Tænk tilbage på årsagen til, at du oprindeligt søgte nyt job. Hvad var du utilfreds med? Er det sandsynligt, at disse forhold vil ændre sig?
  • Lad dig ikke påvirke af velmente kommentarer fra venner eller familie, såsom ”Men du er jo faldet så godt til” og ”Tænk på bilkøerne ind til centrum”.
  • Lad dig ikke ændre mening ved at forestille dig, hvad kollegaer eller din chef vil sige – ”Det bliver ikke det samme uden dig” eller”'Du stod næst til at blive forfremmet”.

Vær positiv – undervurder ikke dig selv. Hvis du har mål og ambitioner, så grib ud efter dem! Det er værd at huske på, at vi i gennemsnit tilbringer otte timer på arbejdet hver dag. Det er 40 timer om ugen – for ikke at tale om overarbejde!

En god afslutning på ansættelsesforholdet

I en perfekt verden er det både simpelt og let – fri for følelser – at sige op. Din chef er fuldt forstående og støtter dig i dine beslutninger, og du kan lukke døren bag dig og kigge frem mod grønnere enge – uden dårlig stemning. I den virkelige verden er det sjældent så enkelt.

Den måde, hvorpå du håndterer din opsigelse, påvirker din karriere fremadrettet. Hvis du overholder etiketten, kan du opbygge stor tillid i din fremtidige karriere. Griber du derimod din opsigelse forkert an, kan det både påvirke din sidste tid på nuværende arbejdsplads, men også din karriere på den lange bane. I sidste ende er gode referencer og relationer ikke bare værdifulde, men ganske enkelt nødvendige.

 

Hvordan siger man op?

Når du har besluttet dig for at sige dit job op, bør du give din chef en officiel opsigelse på skrift. Det er både formelt og virker som et juridisk bindende dokument, som kan hjælpe dig i forhold til eventuelle tvister, hvor du skal bevise din opsigelse.

Hvordan du skriver brevet, afhænger af omstændighederne omkring din afgang. Ved en almindelig opsigelse bør brevet indeholde modtagerens navn, tidsrummet du har været ansat, dato for opsigelsen samt din underskrift.

Hvis du forlader dit job under gode omstændigheder, eller du er særlig ked af at forlade gode kollegaer og venner, kan du takke din chef for det gode samarbejde og udtrykke din beklagelse. Brevet kan således være med til at sikre en god overgang, samt at du efterlader et godt forhold til din tidligere arbejdsgiver.

Hvis din opsigelse på den anden side skyldes dårlige arbejdsbetingelser, eller endnu værre et sammenstød med din chef eller en kollega, bør man ikke gå i detaljer. Skriv ganske enkelt, at du vil sige din stilling op. Husk på, at brevet i dette tilfælde kun har ét formål – at informere din arbejdsgiver om den dato, hvor du vil afslutte dit ansættelsesforhold. Hold det helt enkelt og præcist, og undgå at sætte bitterhed på skrift.

Afslutningsvis er der nogle forskellige love, der gælder alt efter, om du er omfattet af funktionærloven eller ej. Er du omfattet af funktionærloven, kan du sige op med en måneds varsel til den første i måneden. Hvis du ønsker at have sidste dag d. 31. maj, skal du give din arbejdsgiver din opsigelse d. 30. april (dobbelttjek dog altid din kontrakt, om andet er aftalt – men det er vigtigt at påpege, at du ikke kan stilles dårligere end en eventuel gældende overenskomst eller funktionærloven, såfremt du er omfattet af denne).

Er du ikke omfattet af funktionærloven, vil det stå i din ansættelseskontrakt, hvor langt dit opsigelsesvarsel er. Hvis ikke det er nævnt i din ansættelseskontrakt, kan du sige op med én dags varsel. Hvis du ønsker at fratræde din stilling før din angivede opsigelsesvarsel, kan du aftale med din arbejdsgiver, hvornår ansættelsesforholdet, skal ophæves.

 

Hvordan skriver man en opsigelse?

Du kan skrive således i din opsigelse: Jeg, [navn], opsiger min stilling d.d. til fratræden [dato for sidste arbejdsdag].

Mere behøver, der ikke at stå.

Vi anbefaler, at du afeverer din opsigelse personligt til din nærmeste leder. Og husk, at det er dit ansvar, at din leder modtager den i rette tid. Hvis det ikke kan lade sig gøre af uventede årsager, hvis du f.eks. er syg, kan du sende opsigelsen og bede om en kvittering for, at den er modtaget.

 

Positiv opsigelse

For at få en så positiv opsigelse som muligt, kan vi anbefale, at du gør dig tanker om nedenstående, før du opsiger din stilling. Rådene kan både forberede dig på selve opsigelsen og kan få dig til at stå stærkere på arbejdsmarkedet fremover.

  1. Stopper du, fordi du har fået nyt job, må du endelig ikke sige op før, at du har fået kontrakten, og det nye job er i hus.

  2. Er du på god fod med din chef, og ansættelsesforholdets ophør ikke er pga. dårlige arbejdsforhold eller lignende, kan du godt skrive, hvorfor du stopper. Derudover kan du også skrive, hvad du har været glad for ved jobbet og din chef, hvis du føler, at det er passende.

  3. Når du siger op, så gør det diskret og i fortrolighed med din chef. Det vil din chef sætte pris på, og du kan være med til at bestemme, hvem der skal vide det og hvornår.

  4. Vælg det rette tidspunkt. Som førnævnt, er der ikke noget ideelt tidspunkt at sige op, men er det en presset dag, bør du måske vente lidt, såfremt det ikke går udover dine videre planer.

  5. Vær forberedt på, at din opsigelse ikke modtages med glæde, eller at din chef prøver at holde på dig. Det kan være, at din chef forsøger at holde på dig ved at tilbyde mere fleksible arbejdstider eller mere i løn. Dette er noget du bør tænke igennem inden du siger op. Du ved ikke, hvordan du vil reagere, før du er i situationen. Men det kan hjælpe dig at overveje muligheden, så du ikke bliver overrasket i momentet – mind dig selv om hvorfor du siger op i første omgang, og lad dig ikke forblænde af tilsagn om mere i løn, forfremmelser, osv.; især ikke hvis det ikke er derfor, at du skifter job i første omgang. Er du stadig stålfast på at sige op, så tag det stille og roligt og forvis din chef om, at du altså siger op. Husk, at det er dit valg.

  6. Hvis du ved, hvem der skal overtage din stilling eller dine ansvarsområder, og du gerne vil tage pænt afsked, kan du overdrage dit arbejde til denne og meddele, at du gerne vil svare på spørgsmål eller assistere på anden vis. Det er en god idé at hjælpe med, at gøre overdragelsen så gnidningsfri som mulig.

  7. Få dine referencer med fra din chef og kollegaer – det er nemmere at få dem inden du forlader arbejdspladsen, og så står detaljerne om dit ansættelsesforhold også klarere i erindringen.

  8. Sig tak for denne gang til dine kolleger, så du får en ordentlig afslutning på dit job. Da I er i samme branche, er der stor chance for, at jeres veje krydses i fremtiden.

Hvis du har brug for flere råd, kan du læse videre på vores side om karriereråd eller få råd til den gode jobsamtale. Held og lykke!

SØG JOB

Ønsker du at tage det næste skridt i din karriere? Klik her og se et overblik over de seneste stillinger vi søger folk til.

REGISTRER DIT CV HOS HAYS

Upload dit CV til vores database, så kan vi hjælpe dig med det næste skridt i din karriere.

Følg os på sociale medier: Følg os på sociale medier: