Kontakt os
Her er du:

Lav et godt CV

Kvinde i hijab arbejder på sit CV på en hip cafe.

Har du fundet det potentielle drømmejob, eller du er måske på udkig efter et nyt job, men har ikke skænket dit CV en tanke i lang tid? Perfekt, så skal du bare skrive CV!

Vi tilbyder en gratis CV skabelon, du kan downloade længere nede på siden, som kan hjælpe dig godt på vej med at fremhæve dine evner! Men hvad står CV for og hvad er det? CV, står for curriculum vitae og er en oversigt over en persons vigtigste begivenheder, der er relevante for arbejdsmarkedet og vedlægges ofte en jobansøgning.

Det er essentielt at have et godt CV, når du søger job. Det er gennem CV’et, du kan fremhæve nogle af dine væsentligste kompetencer og videregive dem til den næste potentielle arbejdsgiver. Ikke desto mindre er det vigtigt, at fremhæve dine personlige kvalifkationer, som afspejler din måde at arbejde på.

For at lave et godt CV, er det vigtigt, at du målreter og skræddersyer CV'et efter det job, du søger. CV'et skal have til formål at fremhæve dine kompetencer og vise, hvordan din ekspertise kan skabe værdi for virksomheden.

Det er også vigtigt, at dit CV tager sig godt ud og er overskueligt og hurtigt at læse. Det viser både, at du er omhyggelig, og gør det nemmere for modtageren at skimme igennem.

Med vores CV skabelon, har du et godt udgangspunkt for nemt og enkelt at forme og fremhæve, hvorfor lige netop du og dine evner er perfekte til det pågældende job.

Hvordan laver man et CV?

Det kan være svært at skrive et CV. Hvordan sælger man sig selv? Hvordan viser man sin motivation for jobbet? Hvordan skal det se ud, og hvad skal det indeholde? Det er måske nogle af de spørgsmål, du sidder med, når du skal skrive CV.

Du kan nemt lave et CV ved at bruge en af vores skabeloner til at strukturere dine evner, eller du kan udforme dit eget med vores skabelon som inspiration.

Du skal skrive kort, klart og kontant om din erfaring og kompetencer. Glem alt om kursiv og dekorative skrifttyper – du behøver ikke give dit CV et kunstnerisk touch. Du skal bemærkes for, hvad du kan, og ikke hvordan du præsenterer det. Det er dog vigtigt at understrege, at dit CV stadig skal være præsentabelt – overskueligt, pænt og uden stavefejl og lignende.

Sørg for, at din ansøgning og CV har et gennemgående tema. Stil det op, så det ikke ser rodet ud – gør det nemt for modtageren at finde den information, de søger.

Når du skal skrive dit CV, er det en god idé at gøre dig fortrolig med det jobopslag, du vil henvende dig til og formatet. Vis, at du har en interesse i firmaet som organisation, og at du er den rette til jobbet ved at spejle deres sprogbrug, værdier og kultur så godt som muligt. Fremhæv de kompetencer og den erfaring, der er relevant for jobbet og skab en vinkel på de af dine erfaringer, der ikke er relevante, så de er.

Det er ikke, fordi det i sig selv er svært at lave et CV, men det kan være svært at finde den motivation, der skal til for virkelig at sælge sig selv og fortælle, hvorfor du er den rette til jobbet – den, der kan løfte opgaverne og skabe værdi – hver gang du skriver et CV.

Ovenstående er i hårde træk, hvad du skal gøre for at lave et godt CV. Nedenunder vil vi gå lidt mere i dybden med, hvad et godt CV skal indeholde.

Struktur

Strukturen i dit CV skal være klar og let at forstå. Dit mål er at præsentere oplysninger om dig selv klart og præcist! Brug gerne punktlister til strukturen, da det kan begrænse overfødig beskrivelse.

  1. Overskrift. Det kan enten være, som der er lagt op til med vores skabelon med en overskrift, der lyder sådan her: “Ansøgning til [indsæt titel på stillingen her]. Men du kan også være kreativ og lave en overskrift, der fremhæver nogle af dine kernekompetencer inden for feltet eller bruge nogle af nøgleordene fra jobopslaget. Det kunne f.eks. være: "Erfaren IT-specialist med flair for kundehåndtering søger stilling som [indsæt titel på stilling her]"

  2. Et personligt resumé/ faglig profil. Her er det godt at reflektere firmaets værdier i dine egne. Dine kompetencer og egenskaber må meget gerne afspejle, hvad de søger til stillingen. Skriv med få ord om din profl, dvs. dine kernekompetencer, både personlige og faglige. Sælg gerne dig selv i dette afsnit.

  3. Et professionelt billede af dig selv. Kan enten placeres ved din faglige profil eller ved overskriften.

  4. Kort afsnit med navn, adresse, email, link til LinkedIn og telefonnummer.

  5. Erhvervserfaringer i orden fra nyeste til ældste stilling. Vælg dog kun erfaringer, der er relevante for den stilling, du søger. Husk, at din arbejdserfaring og resultater skal anføres med omvendt kronologisk rækkefølge.

  6. En liste med dine kernekompetencer.

  7. Uddannelse og kurser du har gennemgået. Husk, at det skal anføres i omvendt kronologisk rækkefølge – en universitetsgrad skal komme før dine folkeskoleresultater.

  8. IT-kompetencer. Excel, Powerpoint, Photoshop, Wordpress eller Magento mm.

  9. Sprog. Hvilke sprog du taler eller skriver, og hvor god du er til dem.

  10. Privat. Her kan du fremhæve lidt om, hvem du er som person, hvad du laver og dine interesser. Mange virksomheder hyrer ikke udelukkende på kompetencer.

  11. Henvis til at referencer kan indhentes ved efterspørgsel.

Husk altid at dit CV skal være målrettet, informativt og tilpasset til det enkelte jobopslag, og så skal læsevenligheden være i top.

Din nationalitet og oplysninger om dit arbejdsvisum

Dette er kun relevant, hvis du har et arbejdsvisum, så arbejdsgiverne på forhånd ved, hvor længe du skal bo i Danmark.

Personligt resumé

Dit personlige resumé er en god måde at fremhæve en sætning eller to om, hvordan du kan skabe værdi for virksomheden samtidig med, at du giver det et personligt touch, der siger lidt om dig selv og dine personlige erfaringer samt kompetencer. I markedsføringssammenhæng er dette stedet for dit "USP", eller unikke salgstilbud.

Oversigt over relevant erhvervserfaring og færdigheder

Modtageren af dit CV bruger ikke længe på at læse dit CV. Det betyder, at du hurtigt bør gøre det klart, hvad du kan tilbyde. Husk at vinkle eller kun at bruge erfaring eller færdigheder, der er relevante for stillingen. Det kan være softwarepakker, du har arbejdet med, resultater du har skabt i en tidligere stilling eller noget helt tredje. Brug de samme tillægs- eller nøgleord, som der bruges i stillingsopslaget.

Husk, at din erhvervserfaring både omfatter betalt arbejde og eventuelle relevante frivillige jobs eller praktikophold. Arbejd baglæns fra dit seneste job og efterlad ikke nogen huller; det kan få potentielle arbejdsgivere til at mistænke det værste.

Hvis du har taget et års orlov, udført en midlertidig opgave eller rejst i seks måneder, skal du skrive det. Det kan være nyttigt at behandle det på samme måde som et job og angive, hvad du har opnået og lært i denne periode.

Hvis du er færdiguddannet, har du måske ikke så meget erhvervserfaring. I dette tilfælde kan du fremhæve de relevante færdigheder, du har opnået under uddannelse. Igen skal du opregne hver stilling i omvendt rækkefølge, så den seneste stilling kommer først.

Hvis annoncen f.eks. kræver en person med "effektive administrative evner og fremragende interpersonelle færdigheder", bør disse nævnes i samme rækkefølge i afsnittet om dine færdigheder, men ikke ordret, da det vil være for indlysende.

Relevant erfaring

Dette er din arbejdshistorie og omfatter betalt arbejde og eventuelle relevante frivillige eller praktikophold. Arbejd baglæns fra dit seneste job og efterlad ikke nogen huller; det kan få potentielle arbejdsgivere til at mistænke det værste. Hvis du har taget et års orlov, udført en midlertidig opgave eller rejst i seks måneder, skal du sige det. Det kan være nyttigt at behandle det på samme måde som et job og angive, hvad du har opnået og lært i denne periode.

Hvis du er færdiguddannet, har du måske ikke så meget erhvervserfaring, selv om mange færdiguddannede har været på dagophold eller har været ude i et år i branchen. I dette tilfælde skal du fremhæve de relevante færdigheder, som du har opnået på dit kursus eller i din erhvervserfaring. Igen skal du opregne hver stilling i omvendt rækkefølge, så den seneste stilling kommer først.

Uddannelse og erhvervsuddannelse

Brug din sunde fornuft her. Hvis du har en videregående uddannelse, er der kun få mennesker og brancher, der vil bekymre sig om dine karakterer.

Sørg for også at medtage eventuelle kurser, du har gennemført, som er relevante for det job, du søger – eksempelvis hvis der er fag under din uddannelse, som har særlig relevans for stillingen.

Ligeledes, hvis du har skrevet en afhandling, speciale eller bacheloropgave, der er relevant for den ansøgte stilling, kan det være værd at nævne. Det viser noget personlig interesse for faget eller branchen.

Interesser

Det er valgfrit, om du vælger at inkludere noget personligt om dig selv og dine interesser. Vælger du at inkludere et afsnit om hobbyer og interesser, skal du gøre det meget kortfattet. Undgå at nævne noget, der kan være kontroversielt (f.eks. politisk eller religiøst tilhørsforhold), og brug så vidt muligt pladsen til at vise, hvordan du passer ind i virksomhedens organisationskultur. Hvis de f.eks. har et firmafodboldhold eller sponsorerer en sportsklub, kan det være interessant at angive, hvis du selv dyrker samme sport.

Har du en atypisk interesse, som arbejdsgiveren kunne finde interessant eller endda relevant, kan det være værd at inkludere. Det kan også ende med at være en icebreaker til jobsamtalen.

Referencer

Det er sjældent, at CV'er indeholder reelle referencer. Det er normalt fint blot at sige "Referencer kan fås på anmodning".

Sådan får du dit CV til at skille sig ud

Vi ved, hvad arbejdsgivere kigger efter, når de gennemgår CV'er, og vi har samlet et par punkter, der kan hjælpe dit CV med at finde vej til bunken med "interview". Formålet med dit CV er ikke at skaffe dig et job, men at det skal være fristende nok til, at arbejdsgiveren tager dig med til næste trin i udvælgelsesprocessen. Her er et par tips til at få dit CV til at skille sig ud:

  • En personlig udtalelse direkte under dine kontaktoplysninger giver arbejdsgiverne et øjebliksbillede af dine nøglekompetencer og dine ambitioner på arbejdsmarkedet og bør fange deres opmærksomhed, hvis det stemmer overens med det, de søger.
  • Når du skriver dit kompetenceafsnit, skal du forsøge at bruge adjektiver, der ligner dem, der bruges i jobannoncen. Hvis de efterspørger en person med "effektive ledelsesmæssige og administrative evner, der har fremragende interpersonelle færdigheder", skal du angive, at du har disse. Du må dog ikke kopiere teksten ordret, da dette vil være tydeligt, og du skal naturligvis altid være sandfærdig i dit CV.
  • Husk, at arbejdsgiverne er interesseret i resultatet eller virkningen af dine handlinger og ikke blot i en liste over selve opgaverne.
  • Når du opregner dine resultater, skal du huske på, at det, der virkelig overbeviser arbejdsgiverne, er data. Hvis du kan illustrere dine resultater med fakta og tal, skal du sørge for at gøre det. Overvej de forskellige virkninger af de følgende to udsagn: "Oversteg konsekvent salgsmålene i det seneste år" - "Oversteg salgsmålene i de sidste fire kvartaler med X", hvilket resulterede i en samlet årlig stigning i omsætningen på X"
  • Selv om du har svært ved at huske eller kvantificere dine resultater på arbejdet, er det værd at bruge lidt tid på at tænke over det, da det kan være med til at øge dine chancer for en jobsamtale markant. Har du haft en positiv indvirkning på produktivitet, effektivitet, hastigheden af en proces eller reaktion, kundeklager, spild, ulykker, rapportering, fravær eller et andet aspekt af en organisations funktion? Så inkluder det i dit CV.
  • Husk først og fremmest, at du forsøger at sælge dig selv. Ved at bruge vendinger som "var involveret i" og "hjalp" antyder du, at du var mere tilskuer end initiativtager. Brug stærke handlingsverber, og tag æren, hvor æren er berettiget.

Husk, at du også skal skræddersy dit CV, da arbejdsgiverne vil forvente og sætte pris på dette. Derudover viser det også, at du rent faktisk har læst stillingsopslaget, at du er engageret og motiveret – kort sagt viser det en reel interesse i stillingen og virksomheden.

 Tag dig tid til at gøre det helt rigtigt, og dit CV vil helt sikkert skille sig ud fra mængden.

Dobbelttjek dit CV

Tjek dit CV grundigt og foretag altid en grundig stavekontrol. Læs det igen for at se, om det giver mening – både at alt er skrevet godt, kort, kontant og korrekt, samt om det giver mening ift. jobopslaget. Bed også en ven om at kontrollere det – fejl er ikke altid så tydelige for den, som har lavet dem! Husk, at dit CV er det første indtryk, din potentielle arbejdsgiver får af dig!

Hvis du har brug for flere råd, kan du læse videre på vores side om karriereråd, eller på Hays Social. Du kan også altid sende dit CV og modtage relevante jobtilbud.

Gratis CV skabelon til Word

Med vores placering i front, som en af verdens ledende rekruteringsbranche, har vi meget erfaring med CV’er. Denne ekspertise og særskilte viden har vi kanaliseret over i vores CV skabeloner, så du har den bedste chance for at få din næste jobsamtale i hus.

Imponér en HR-medarbejder med din næste jobansøgning. Det eneste du skal gøre, er at downloade skabelonen og udfylde den med de informationer, der er relevante for din situation. Og så lige forberede dig til næste skridt: jobsamtalen, hvilket vi også har mange tips til.

Klassisk CV-skabelon

Klassisk CV

Udvidet CV-skabelon

Udvidet CV

Simpel CV-skabelon

Simpelt CV

SØG JOB

Ønsker du at tage det næste skridt i din karriere? Klik her og se et overblik over de seneste stillinger vi søger folk til.

REGISTRER DIT CV HOS HAYS

Upload dit CV til vores database, så kan vi hjælpe dig med det næste skridt i din karriere.

Følg os på sociale medier: Følg os på sociale medier: