Leder skriver en jobannonce

DET GODE
JOBOPSLAG

Kontakt os
Beskæftigelsen i Danmark er rekordhøj ifølge Beskæftigelsesministeriet, og især manglen på specialister fortsætter med at være et tema. Sandsynligheden for, at din virksomhed har svært ved at finde den rette medarbejder er altså ret høj - og du har sandsynligvis også oplevet, at du ikke får den ønskede mængder kvalificerede ansøgninger til dine jobopslag. I så fald er det tid til at tage et kritisk blik på dine jobannoncer og kravprofiler.
 
Et godt jobopslag er nemlig afgørende for kvaliteten på de ansøgninger du får, og dermed grundlaget for en succesfuld rekruttering. Stillingsopslaget bør reflektere en retvisende og præcis jobbeskrivelse, såvel som en overbevisende fortælling om hvorfor kandidaten skal arbejde hos dig: Hvad kan du tilbyde? Hvorfor er arbejdet spændende? Hvad er udviklingsmulighederne? Hvad gør din virksomhed anderledes?
 
Så hvordan lægger du grundstenene for det gode jobopslag? Vi har et par forslag!
Et godt stillingsopslag kan sjældent stå alene. Andre aspekter såsom en god employer branding og gode rekrutteringsprocesser er også afgørende - og i mange brancher, er den rette kandidat sandsynligvis ikke aktivt søgende. De har allerede et godt betalt job, som de er glade for.

Derfor skal der 1) En dygtig recruiter til for at source kandidaten og 2) Et bedre tilbud. Det "gode" er, ifølge vores seneste What Workers Want undersøgelse, at selv kandidater som er glade i deres nuværende job er villige til at skifte job. Hvis tilbuddet er godt nok.

Start med stillingsbeskrivelsen

At du beskriver stillingen retvisende er afgørende for hele ansættelsesgrundlaget. Hvis ansvarsområder og arbejdsopgaver ikke lever op til forventningerne, stiger risikoen for en fejlrekruttering – for hvis medarbejderen keder sig eller ikke får de lovede udviklingsmuligheder, vil tilliden hurtigt blive svækket.
 
Det tager tid at udarbejde en stillingsbeskrivelse, en kravprofil og et godt jobopslag. Men hvis du ikke bruger den nødvendige tid, kommer du ikke til at ansætte den rette medarbejder. Hvis du har brug for sparring, kan vi også anbefale at bruge et rekrutteringsbureau, som er specialiserede indenfor din branche eller industri – de har rekrutteret hundredvis af den slags kandidater du leder efter, og talt med endnu flere.

5 spørgsmål du skal besvare i jobbeskrivelsen

Hvad laver din virksomhed?

Formulér en kort introduktion, hvor du beskriver jeres produkt/ydelse og plads i branchen, såvel som et lille indblik i virksomhedskulturen og ledelsesstilen.

Ansættelsesforholdet

Jobtitel, ansættelsestype (fastansættelse, vikariat, deltid, projektansættelse), lokation (inkl. hvorvidt stillingen er hybrid, fuldt remote eller kun på kontoret) og hvornår kandidaten gerne skal starte - og hvorvidt I er fleksible omkring startdato.

Arbejdsopgaver og ansvarsområder

Hvad er de primære og sekundære opgaver? Hvordan kommer hverdagen til at se ud? Hvem kommer de til at arbejde sammen med? Det er vigtigt at være præcis, ellers kommer du til at tiltrække de forkerte kandidater.

Hvad kan du tilbyde?

Specialister er eftertragtede. Det er vigtigt, at du formår at definere hvorfor de skal investere deres tid i en rekrutteringsproces hos dig. Vær' ærlig omkring hvilke håndgribelige fordele der er ved at arbejde hos dig; fleksibilitet, pension, bonus, firmabil, karriereveje, uddannelse, osv.

Formaliteter i rekrutteringsprocessen

Hvad forventer du fra kandidater, som ansøger om den ledige stilling? Er en motiveret ansøgning nødvendig, eller er et CV nok? Skal I bruge andre dokumenter? Hvordan ser rekrutteringsprocessen ud? Hvornår kan kandidater forvente svar? Hvem er kontaktperson?

Definér en detaljeret kravprofil

Kravprofilen er baseret på jobbeskrivelsen: Du har beskrevet hvilket stykke arbejde en medarbejder i den pågældende stilling kommer til at uføre, hvordan de kommer til at arbejde og hvad du kan tilbyde dem. Nu skal du til at beskrive overfor dig selv, hvilke krav en potentiel medarbejder skal leve op til, for at kunne udføre det ovenover beskrevet arbejde.
 
En god kravprofil er detaljeret og baseret på data såsom ekstern markedsresearch, personaleomsætning, interne tilfredshedsundersøgelser, analyse af medarbejdersammensætningen, exit-interviews, osv.
 
Hvis ikke datagrundlaget er på plads, øger det igen risikoen for en fejlrekruttering – for hvordan skal du kunne beskrive den perfekte kandidat, hvis du ikke har en god forståelse for præcis hvilke kompetencer som mangler i teamet, hvad der er realistisk indenfor jeres lønramme, hvorfor tidligere medarbejdere ikke var et godt match, o.l.

Hvad skal du inkludere i en kravprofil?

► Uddannelsesgrad- og niveau: Er det vigtigt at din nye medarbejdere har en specifik uddannelse? Eller blot indenfor et område? Eller er erhvervserfaring indenfor området nok? Skal de have en kandidat eller er en bachelor nok?
► Erhvervs- og brancheerfaring: Hvor meget erfaring kræver jobbeskrivelsen? Afhængig af hvor senior en medarbejder eller kompliceret et produkt du har, har du måske også brug for én med brancheerfaring.
► Kompetencer: Hvilke tekniske-, sproglige og metodologiske færdigheder skal medarbejderen have? Her er det vigtigt at differentiere mellem must-haves og nice-to-haves. Lav en liste over begge to.
► Bløde kompetencer: Det er ligeledes også vigtigt at vide, hvilke bløde kompetencer som 1) Er vigtige for rollen og 2) Ville passe godt ind i teamet.
► Kandidatens ambitioner: Hvad er dine ambitioner for afdelingens og rollens udvikling? Led efter en kandidat som har de samme ambitioner og er motiveret af hvad du har at tilbyde.

Nu kan du skrive et virkelig godt jobopslag

Nu har du grundlaget for den gode jobannonce på plads: Du har defineret hvilket job du vil have udført. Og du ved præcis hvilken kandidat du leder efter. Så mangler du bare at kommunikere det til din kommende medarbejder, så de er motiveret til at søge jobbet.

Gode tips til jobannoncen

Pas på med at være generisk

Ligner dit skriv alle andre virksomheders jobopslag? Bruger du de sædvanlige floskler, såsom at I tilbyder løn efter kvalifikationer eller at jobbet er spændende, med masser af udviklingsmuligheder? Forsøg i stedet at være konkret (og ærlig): Hvordan ser udviklingsmulighederne rent faktisk ud? Hvad er jeres ambitioner for kandidaten?

Vis jeres personlighed

Hvem er I? Hvad er jeres historie? Hvorfor vil kandidaten (som I nærmest allerede kender, takket været jeres kravprofil) arbejde hos jer? Den her del er især vigtig, hvis kendskabet til jeres virksomhed ikke er stor.

Skriv godt

Du behøver ikke være uddannet kommunikatør. Hvis du ikke er stærk på metaforer, humoristiske virkemidler og billedsprog, så hold dig til det simple: Skriv aktivt, vær kortfattet, brug personlige pronominer og husk overskrifter.

HR og rekrutteringsråd

Vores mission er at fremme det danske arbejdsmarked. Det gør vi ved at rykke kandidater og virksomheder tættere på hinanden, hver eneste dag. Og ved at forbedre de danske arbejdspladser.